Skip to content

De methode

Door onze comfortabele levensstijl en de samenleving waarin we leven zijn we veel van de natuurlijke vermogens verloren. Denk aan kracht, flexibiliteit, focus en soms zelfs het vermogen om je gelukkig te voelen.
We zijn aanbeland in een “comfort ”maatschappij waarin we minder bewegen en slechter eten. Door ons comfortabele leven en door het vermijden van honger en koude is ons lichaam als het ware in slaap gevallen. Ons immuunsysteem is verzwakt. Hierdoor voelen we ons vaak slap, kunnen we onszelf soms niet goed concentreren, hebben we vaak last van fysieke kwaaltjes en zijn we teveel gestrest.
Ik leer je om je natuurlijke helende vermogens van je lichaam weer te ontdekken.
Met ademhalingsoefeningen, blootstelling aan de kou, en het trainen van de geest kun je ervoor zorgen dat je weer vol in het leven komt te staan, balans kunt vinden en je zowel fysiek als mentaal sterker kunt voelen dan ooit!

de Methode
de Methode
de Methode

Ademhaling

Je zou denken dat we wel weten hoe we moeten ademen. Maar door het drukke leven dat we leiden, ademen de meesten van ons te oppervlakkig. Daardoor wordt slechts een deel van onze longen gebruikt en halen we niet zo veel zuurstof binnen als we zouden kunnen. Met hartkwalen, slaapproblemen en vermoeidheid als mogelijke gevolgen. Ook zijn we door een verminderde zuurstoftoevoer vatbaarder voor ziektes en voelen we ons minder vitaal.

De ademhaling is zo belangrijk omdat ze een hele reeks lichamelijke reacties in werking zet. Elke hap lucht brengt zuurstof in ons lichaam, die vervolgens langs de longmembranen zijn weg richting de bloedbaan zoekt. Tegelijkertijd wordt kooldioxide, een afvalproduct van onze stofwisseling, in omgekeerde richting vervoerd. Die kooldioxide stoten we uit met het uitademen. Belangrijk is dat de hoeveelheid zuurstof en kooldioxide in een natuurlijke balans zijn. Die kooldioxide stoten we uit met het uitademen. Ademen we te snel, dan gaat de hoeveelheid CO2 omlaag. Doordat dit gehalte aan kooldioxide dan in verhouding te laag is, raakt onze pH-waarde verstoord. Deze hyperventilatie kan spiertrekkingen, duizeligheid, geïrriteerdheid, verwarring en angsten veroorzaken.

Een diepe en rustige ademhaling daarentegen leidt tot een betere balans van zuurstof en kooldioxide, waardoor de pH-waarde hoger wordt. Door die veranderde bloedwaarde kalmeert ons zenuwstelsel en wordt onze hartslag uiteindelijk trager. 

Goed ademhalen heeft ook effect op ons geestelijk welzijn. Zo helpt het bij ongerustheid om de uitademing te verlengen; een vermoeid en futloos gevoel vermindert juist door langere inademingen, en een depressieve bui zou weleens minder zwaar kunnen voelen wanneer in- en uitademing precies in balans zijn.

Goed ademen geeft meer levensenergie. Door goed te ademen kunnen we op moeilijke momenten onze emoties simpel, doeltreffend en goedkoop weten te temperen. Ik leer je tijdens een workshop hoe je dit zelf kunt oefenen.

Zoals Wim zou zeggen “Get high on your own supply”.

Koudetraining

Een voordeel van koud douchen in de ochtend is de ongelooflijke hoeveelheid focus, concentratie en helderheid die je krijgt aan het begin van de dag. Dit is voor mijzelf een van de belangrijkste redenen waarom ik iedere dag begin met een koude douche, ik sla dan letterlijk aan! Heb je een drukke dag voor de boeg, na een koude douche sta je een stuk positiever in het leven en kun je elke uitdaging aan.

Dankzij wetenschappelijk onderzoek begrijpen we hoe het komt dat blootstelling aan kou een enorm voordeel heeft bij het verminderen van ontstekingen in ons lichaam. Blootstelling aan kou helpt namelijk bij het herstel van spierblessures, het genezen van pijnlijke gewrichten, onderdrukken van klachten van RSI en artritis en zelfs bij het verbeteren van sportprestaties.

Regelmatige blootstelling aan kou stimuleert bovendien je autonome zenuwstelsel en leert je schakelen tussen het rust-zenuwstelsel (parasympatisch) en actie-zenuwstelsel (sympatisch). Hierdoor leer je het slaapritme, eetlust, warmteregulatie, energieniveau, stressniveau en je immuunsysteem verder te optimaliseren, waardoor je meer gebalanceerd in het leven komt te staan. 

Heb jij last van stress, voel je je soms gespannen of slaap je slecht?  Ik leer je, terwijl je in een ijsbad zit, om echt te ontspannen, zodat je in stresssituaties letterlijk het hoofd koel weet te houden.

Als je ook wilt beginnen met koud douchen, doe dit dan geleidelijk. Je kan beginnen door de douche aan het einde gewoon 15 seconden koud te maken en dat bouw je vervolgens langzaam op.

In deze video legt Wim Hof je uit hoe:

WIM HOF LEGT KOUDETRAINING UIT

Natuur en Yoga

Als mensen lijken we instinctief te weten dat tijd doorbrengen in de natuur een goede zaak is. Wat logisch is, gezien het feit dat de natuur, onze omgeving, ertoe heeft geleid dat we ons als mens hebben ontwikkeld en aangepast. Het doel van buiten zijn is om gewoon weer contact te maken met de aarde. 

Buiten zijn is goed voor onze gezondheid. Toch brengen we het merendeel van onze tijd binnen door. Vanaf ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat staren we naar beeldschermen, en zijn we dan eindelijk thuis, dan hangen we op de bank voor, alweer, een beeldscherm.

Mijn workshops geef ik dan ook graag zo dicht mogelijk bij en in de natuur! Daar waar we juist tot rust komen, de geur van de heide kunnen ruiken, luisteren naar de wind die door de bomen waait en zelf zo af en toe een ree voorbij zien komen. 

Tijdens mijn workshop begeleid ik je bij verschillende yoga oefeningen en zoek je de grens van het oncomfortabele op, terwijl je met de juiste ademhaling de rust kunt vinden.

Ervaringen